Stap
Herstarten of resetten
De eerste stap bij het oplossen van de meeste technische problemen, en dan met name bij netwerkhardware problemen, is het opnieuw opstarten van deze apparaten.
Door de router en modem opnieuw op te starten, wordt de inhoud van het geheugen gewist en kunnen eventuele achtergrond of aanhoudende problemen weggewerkt worden. Voor een harde reset moet je als ‘admin’ op jouw router inloggen.
Stap
Het juiste netwerk
Controleer of je wel met het juiste netwerk verbonden bent. Zorg ervoor dat je WiFi-apparaat niet een ander netwerk in de buurt probeert te bereiken of een WiFi-repeater die niet volledig ingesteld is, en zo jouw toegang kunnen blokkeren. In deze gevallen, zelfs als de WiFi ingeschakeld en verbonden is, is het mogelijk dat je nog steeds geen werkend internet hebt.
Om dit te verifiëren, open je de WiFi-instellingen en controleer je de netwerknaam waarmee je de verbinding probeert te maken. Als je deze niet herkent, dan is het waarschijnlijk niet jouw geprefereerde netwerk.
In sommige gevallen gebruiken WiFi-extenders dezelfde netwerknaam als de eigen router. Als je denkt dat dit het geval is, stel dan je WiFi-extender opnieuw in of koppel deze tijdelijk even los om te zien of je ook zonder een WiFi-signaal kunt ontvangen. Als je in dit geval wel een internetverbinding krijgt, dan ligt het probleem bij de extender en kun je het issue daarmee oplossen.
Stap
Wachtwoord opnieuw invoeren
Voer het draadloze wachtwoord opnieuw in, want sommige besturingssystemen zullen je namelijk niet waarschuwen als je het verkeerde draadloze wachtwoord invoert. Je tablet, smartphone of laptop kan in dit geval wel aangeven dat je over een sterk WiFi-signaal beschikt, maar als het wachtwoord niet juist is, dan weigert de router alsnog correct met je apparaat te communiceren.
Als je van een openbare WiFi-hotspot gebruik maakt, dan kan het mogelijk zijn dat je een oud wachtwoord gebruikt. Informeer in dit geval naar het actuele wachtwoord.
Stap
VPN-verbinding
Herstart de verbinding met je VPN. Probeer eens een andere VPN-server, zoals eentje in een ander land, of verbreek de verbinding met de VPN volledig om te zien of het probleem daarmee is opgelost.
Stap
Correct IP-adres
Zorg ervoor dat je een IP-adres krijgt. Want, geloof het of niet, je kunt met een sterke verbinding met een router verbonden zijn maar nog steeds geen internettoegang hebben. Dit komt omdat het probleem niet bij jouw verbinding met de router ligt, maar bij de verbinding van je router met je ISP.
Wanneer dit gebeurt, dan werkt je router wel op je eigen netwerk, maar omdat deze geen verbinding met het internet kan maken, heeft het geen geldig openbaar IP-adres, wat automatisch betekent dat je geen gegevens via het internet kunt verzenden of ontvangen.
Een andere reden waarom je mogelijk geen correct IP-adres hebt, is als je apparaat ingesteld staat om een statisch IP-adres te gebruiken, maar de router dat IP-adres niet op het netwerk toestaat. Dit is iets wat kan gebeuren als je een statisch IP-adres met een DHCP-netwerk combineert.
De eenvoudigste manier om dit zeer specifieke probleem op te lossen, is door de DHCP op de router ingeschakeld te laten en het statische adres van het apparaat te verwijderen.
Stap
Gebruik van WiFi-hotspot
Open je browser. Als je een WiFi-hotspot gebruikt, zoals in een hotel of andere openbare ruimte, dan zou er automatisch een ‘hotspot webpagina’ met basisinformatie van het bedrijf moeten verschijnen dat de hotspot verbinding aanlevert en met wat je vervolgens moet doen. Je moet dan uiteraard het wachtwoord invoeren dat je van dit bedrijf gekregen hebt.
Stap
DNS-server
Probeer eens een andere (openbare) DNS-server. Als je apparaat met een DNS-server verbonden is die geen correcte gegevens heeft of offline is, dan is zelfs het sterkste WiFi-signaal nutteloos om jouw een internet toegang te verlenen.
Zoek een andere DNS-server en wijzig vervolgens de DNS-serverinstellingen op je apparaat om te zien of de webpagina’s nu wel geladen worden.
Stap
Vraag om tech support
Als geen van deze bovenstaande stappen het internet probleem verhelpt, dan heb je technische ondersteuning van jouw internetprovider, routerfabrikant, computer of smartphone fabrikant nodig.